Personalizace není jen adresa
Ukazuje se, že personalizace nachází své místo už nejen v oblasti sociálních aplikacích a webech, ale také v oblasti polygrafie. Každý si vybaví situaci, kdy si na internetu prohlížel určitý produkt a ejhle, při prvním spuštění facebooku nám vyskočí placená reklama na stejnou skupinu zboží.
Když leták zaujme, v koši neskončí
Podobně to může fungovat i v oblasti tiskovin, které chceme využít k marketingovým účelům. Každý z nás to jistě zažil: registrace a obdržení klientské kartičky do všemožných nákupních center a obchodů. Tak proč nevyužít (a teď mluvím za obchodníka) příslušný a vhodný soubor dat k personalizaci marketingových prospektů a učinit je pro koncového spotřebitele - klienta naprosto ojedinělé a jedinečné? Je to cílená strategie, ze které vytěžíte víc než z rozesílání strohých letáků formou kobercového náletu. Váš prospekt zaujme tím víc, čím více bude zajímavý pro spotřebitele. A jak jej učinit zajímavý? Stačí nabídnout primárně to, co konkrétního člověka zajímá. Tedy personalizovaně a individuálně. Takový leták totiž neskončí v koši!
Má praxe v polygrafii ukazuje, že pojem personalizace není zas tak úplně neznámý. Nakonec snad každému z nás jistě přišla alespoň jednou domů složenka k úhradě čehokoli. Mně například pravidelně chodí složenka k zaplacení daně z nemovitosti. Nemám je rád. (pozn. autora) Je to vlastně personalizovaná tiskovina. Takže tento pojem není dnes rozhodně nic nového. Ale personalizace není jen adresa anebo předvyplněný formulář!
Celkový individuální vzhled je to, co už lze vyrobit
Co si dnes můžeme pod pojmem personalizace představit? Je to všechno, co individualizuje daný předmět. Můžeme se bavit o letáku nebo i katalogu. Představte si jen možnost diverzifikovat takový marketingový produkt natolik, že bude pro každého koncového spotřebitele jediněčný. Ve výrobní sérii nenajdete dva shodné katalogy. A to nejen díky adresaci, kterou můžete umístit na zadní stranu kvůli distribuci, ale především díky celkovému vzhledu obálky, jejíž grafiku můžete podřídit databázi, ale i obsahu, který lze v dnešní době variovat úplně stejně.
Pan Novák tedy dostane do schránky katalog se svým jménem a adresu, oslovením, individuální titulní stranou s fotografií golfového vybavení a obsahem zaměřeným na aktuální nabídky sportu, protože je golfista a mimo jiné také rekreační cyklista.
Oproti tomu paní Nováková obdrží katalog, který bude na titulní straně obsahovat velké blahopřání k jejím narozeninám s poutačem na dárkový poukaz v určité nominální hodnotě. Obálka bude poutat vybavením pro horskou turistiku, což je nejčastější artikl, který paní Nováková (na základě databáze) nakupuje. Vnitřek katalogu bude odrážet její zájmy v oblasti campingu, ale také fitness.
Každý produkt lze koncipovat jako originál – osobně a na míru
Cílem je personalizovat nikoli verzovat
Oba katalogy nejsou variantami pro dvě verze offsetového
zpracování, ale lze je produkovat v digitálním tisku kontinuálně jak s variabilním
tiskem tak i vazbou. Katalog pana Nováka možná nebude tak objemný co do počtu
stran. Oba ovšem definují potenciál k nákupu naprosto stejně. Ukazuje se totiž, že nezáleží na tom, kolik
produktů nabídnete, ale jaké nabídnete! Personalizace vám dovoluje šetřit
zdroje (papír) a zaměřit se cíleně na ty produkty, které podle znalostní databáze jsou
skutečně v hledáčku koncového spotřebitele.
Díky všemožným bonusovým programům a klientským kartám
má dnes obchodník nedocenitelný potenciál ve formě znalostní databáze. Díky
registraci víme, jaké zboží konkrétního spotřebitele zajímá, co kupuje a tedy
co mu nabídnout. Pokud si pan Novák koupí novou tenisovou raketu, začal zřejmě
s novým sportem. V dalším letáku by mělo být tenisové oblečení a obuv
případně další vybavení pro tenis.
Tak proč toho nevyužít, máte-li v ruce tak mocný nástroj? Že nevíte jak na to? Neváhejte! Společně navrhneme výstup z Vaší databáze tak, aby bylo možné jej maximálně využít k efektivní personalizaci Vašeho prospektu. Ostatní už jej jen otázkou polygrafie...